Az online vásárlásról
Mikor éri meg bekapcsolódni az online kereskedelembe?
Azok akik elsőként kapcsolódtak be az internetes kereskedelemben, már láthatjuk hogy gyakran komoly konkurenseivé váltak a hagyományos kereskedőknek. Nagyon sok területen elkerülhetetlen, hogy bekapcsolódjunk a online kereskedelembe és webáruházat, internetes áruházat készítessünk, különben nincs keresnivalónk a piacon, mert elveszítjük vásárlóink egy részét és végzetesen lemaradunk konkurenseinktől.

Mik az online vásárlás előnyei?
Kevés olyan területe van a kereskedelemnek, amelyről elmondható, hogy folyamatosan növekszik, az internetes kereskedelem ilyen. Egyszerűbb, olcsóbb és gyorsabb interneten vásárolni. Az árak könnyen összehasonlíthatók, több az információ, és kényelmesebb is a vásárlás, mint a hagyományos üzletekben.
- Kényelmes - Nem kell utazni, gyalogolni, ezáltal időt és pénzt lehet megspórolni.
- Gyors - Nem kell hosszasan keresgélni. A webáruházak kínálatából megrendelt termékeket általában 24 vagy 48 órán belül szállítják házhoz, ha pedig éppen nincs készleten, általában rövid időn belül beszerzik.
- Olcsó - Azok a webáruházak, online boltok, amelyek mögött nincs hagyományos bolt, kedvezőbb árakat tud biztosítani, mivel számos olyan költséggel nem kell számolnia, amivel a hagyományos üzlet tulajdonosának.
- Biztonságos
- Nagyobb a választék
Kik a leggyakoribb vásárlók?
A leggyakoribb vásárlók a 30 és 50 év közötti korosztály, de természetesen ez árunként, illetve szolgáltatásonként eltérő. Ők birtokolják azt a mintegy 2,5 millió bankkártyát hazánkban, amelyekkel rendszeresen vásárolnak. Hazánkban jellemzően még a termékekért jellemzően utánvéttel fizetnek, de a szolgáltatásoknál már eltolódott az arány a bankkártyás fizetés javára.
Az év mely időszakában legnagyobb webáruházunk forgaloma?
Az üzletekhez és bevásárlóközpontokhoz hasonlóan a karácsonyi szezonban a legnagyobb a forgalom a webáruházakban is. Az éves forgalom, mintegy egy ötöde a karácsonyt megelőző hónapban bonyolódik le. Nagyon oda kell figyelni ebben az időszakban, mert senki sem szereti karácsony után átvenni az ajándékát. Ha ekkor van gond a szerverrel vagy rossz keresőoptimalizálás miatt, ekkor veti vissza webáruházunk a Google a találati listáján, az éves forgalmunk egyötödét elbukhatjuk 3-4 hét alatt.
Mennyire fejlett a magyar internetes kereskedelem?
Nehéz ilyen összehasonlításokat tenni, mert bár a magyar kiskereskedelmi forgalom kisebb része megy online, mint Németországban vagy Ausztriában, ezek az arányok, illetve százalékok, inkább a vásárlói szokásokról tanúskodnak, mint az internetes kereskedelem fejlettségéről.
Ugyancsak inkább a internetes kereskedelem terjedéséről tájékoztatnak, mint annak fejlettségéről, hogy több ezer internetes webáruház működik hazánkban. Ezek közül, mintegy 3500 cég számít a magyar online kereskedelemben. Az egész világon és gyakorlatilag minden ágazatban nő az elektronikus kereskedelem szerepe és itthon is vannak olyanok, akik szinte a nulláról indulva, néhány év alatt váltak, több százmilliós éves árbevételű cégekké. Hazánkban ilyen például a játékpiacon a jateknet.hu, de ugyancsak rendkívül dinamikusan fejlődő szegmensek a ruha és a könyvek online kereskedelme.
Mennyien és mennyiért vásárolnak az interneten?
A világ internetezőinek mintegy 80%-a a világhálón néz utána, gyűjti össze az információkat a megvásárolt termékről és az elmúlt évben 48%-ról 61%-ra nőtt a rendszeresen netezők körében, az online vásárlók aránya.
Hazánkban mintegy 3,8 millióan használják az internetet, és 1,2 millióan vásárolnak rendszeresen a világhálón, de ez a szám folyamatosan növekszik. Nem csak a vásárlók száma, de a vásárlások értéke és a teljes kiskereskedelmi forgalomra vetített részesedése is folyamatosan növekszik. Míg 2010-ben a 133 milliárd forintnyi bevétel a kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékát jelentette, addig 2011-ben már 2,4 százalék volt a részesedés, míg idén 3 százalék körül vagy afölött lesz.

Milyen cikkeket vásárolnak az interneten?
Ez is egy olyan kérdés, amire nehéz válaszolni, mert az időben folyamatosan változik. Más termékeket vásárolnak az emberek pl. tavasszal vagy a karácsony közeledtével. Mást vásároltak 2006-ban a webáruházak elterjedésekor és mást most. Még egy-két éve sem gondolta senki például, hogy masszázst vagy wellness hétvégét fognak az emberek tömegesen vásárolni az interneten, pedig idén ezekből többet adtak el, mint a megelőző 6 évben összesen. Továbbra is slágercikkek a műszaki cikkek, ruhák, de változatlan népszerűségnek örvendenek a különböző élelmiszerek, könyvek, szállásfoglalások is.
Mik internetes kereskedelem fejlődésének lehetőségei, gátjai?
Itthon az egyik akadályozója az internetes kereskedelem még rohamosabb fejlődésének, hogy a magyar vásárlók idegenkednek a bankkártyás fizetéstől. A bankkártyás fizetés részesedése 12% körül van, ezen a téren még van tennivalónk bőven (bankoknak, webáruház készítőknek, politikusoknak), hogy a bankkártyás fizetéssel szembeni bizalmatlanságot csökkentsük. A legtöbben továbbra is a utánvétes fizetési módot választják és szeretik fizetés előtt a terméket kézbe venni, megfogni.
Igaz, hogy a gazdaság egyik legdinamikusabb ütemben növekedő ágazata az internetes kereskedelem?
Az internetes vásárlás előnyei mellett, a recesszió, a gazdasági válság, a vásárlókat jóval árérzékenyebbé tette az elmúlt években, amely ugyancsak kedvezően hat az online vásárlásra. Bár a kiskereskedelmi forgalom stagnál, a hazai internetes kereskedelem dinamikus bővülést mutat.
Mint már korábban említettem a 2011-ben az online vásárlások értéke 155 milliárd volt, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 2,4 százaléka. Idén ez a szám tovább nő és várhatóan eléri a 180 milliárd forintot, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 3 százaléka és ez az adat nem tartalmazza a szolgáltatásokat.
Értékben az élelmiszerek vásárlása áll továbbra is az első helyen. Ezt követi a számítástechnikai cikkek és műszaki cikkek online vásárlása, majd könyveké és újságoké. Tavaly még a képzeletbeli dobogó negyedik helyén szerepeltek a ruházati termékek, de idén a rendkívül dinamikus növekedést látva, felkerülhet az első három helyezett közé.
A magyar vásárlók árérzékenységét jól mutatja, hogy egyre jobban növekszik a személyes átvételt választók aránya. Ezért is lettek sikeresek az elmúlt években megjelent úgynevezett Pick Pack Pontok, amelyekben az ország egyre több településén van személye átvételi lehetősége az online vásárlóknak.
Folyamatosan növekszik a webáruházakban a bankkártyás fizetést választók aránya, de még mindig csak 12% körül van. Hazánkban az online vásárlásokkor, továbbra is legtöbben az utánvétes fizetési módot választják.
Szolgáltatásaink
Kérdése van? Szeretné kipróbálni a webáruházat?
Lépjen kapcsolatba velünk >>